Herkese tekrar merhaba;

Sizlere en kolay şekilde dış mekan ışık ayarı yapmanın yollarını göstereceğim. Elinizde 3d max programının kurulu olduğunu ve hiçbir eklenti (plugin) bulunmadığını varsayarak, 3d max içerisinde kurulum sırasında gelen Mental ray ile dış mekan aydınlatmasını göstereceğim.

Ben çalışma ortamında lisanlı Vray kullanamadığım için zorunluluktan Mental ray de öğrenmek durumunda kalmıştım. Ancak Mental ray son yıllarda Vray ile yarışında önemli yollar katetti ve artık (halen Vray 'in gerisinde olsa da) gerçekçilik ve malzeme konusunda yeterli konumda.

Bu dersimizde kullanmak üzere basit bir sahne hazırladım. Adım adım takip etmek için buradan indirebilirsiniz. İsterseniz kendi oluşturduğunuz sahneden de takip edebilirsiniz.

A- RENDER MOTORUNU AKTİFLEŞTİRME

Öncelikle 3d max programını çalıştırıyoruz.

İlk işimiz Mentalray' i varsayılan render motoru olarak aktif hale getirmek. Aslında 3ds max 'in 2010 sürümünden itibaren Mentalray aktif olarak başlıyor ancak yine de aktifleştirmeyi bilmeniz sonraki derslerde işinize yarayacaktır. Aynı işlem Vray için de geçerli olacaktır.

1.Rendering bölümünden

2.Render Setup kısmına tıklıyoruz.

3. Açılan bölümde Common bölümünün en altında

4.Assign Renderer açılır penceresini açıp

5.Product kısmının yanındaki üç noktaya tıklayarak

6.İstediğimiz render motorunu seçiyoruz. (Mentalray)

B- GÜNIŞIĞI SİSTEMİNİ OLUŞTURMA 

Perspektif ekranımız seçili durumdayken ALT + W tuşlarına basıyoruz ve perspektif ekranını tam ekran yapıyoruz. Yapacağımız işlemler sonucunda güneşi (Sun) ve gökyüzünü (Sky) yani günışığı sistemini (Daylight System) oluşturacağız. Bu iki sistem birbiri ile etkileşimli olarak çalışacak.

1.Ana menüde bulunan Create  bölümünden

2.Systems yana açılır penceresini açıp

3.Daylight System ' ı seçiyoruz.

4.Karşımıza "Daylight System Creation" uyarısı gelecek. Günışığı sistemi yarattığımız için "photographic exposure control" ü (fotoğraf poz kontrolü) devreye almamızı isteyecek. Şimdilik buna Yes/Evet diyerek geçiyoruz. Daha sonraki derslerde detaylı olarak anlatmaya çalışacağım.

5.Artık günışığı sistemini oluşturmaya hazırız. Perspektif ekranının boş bir yerinde faremize tıklayıp biraz sürükleyerek bırakıyoruz. Yıldız şeklinde oluşan "compass" (pusula) bizim gökyüzümüzü temsil edecek. Büyüklüğünün veya konumunun bizim için önemi bulunmuyor.

6.Karşımıza tekrardan bir uyarı gelecek. "mental ray Sky" uyarısında, oluşturmuş olduğumuz gökyüzünün "Environment" bölümüne otomatik olarak atılmasını istiyor musunuz? diye soruyor. Güneş (Sun) ve gökyüzünün (Sky) birlikte çalışması için bu seçeneği de Yes/Evet olarak seçiyoruz.

Son olarak compass üzerinde beliren güneşimizin yükseliğini belirleyebilmek için fareyi ekranda biraz sürükleyip tıklıyoruz. Aslında güneş yüksekliğinin herhangi bir etkisi olmayacak ancak sonradan rahat seçebilmek ve güneşin zamana göre hareketini görebilmek için belirli bir yüksekliğe getiriyoruz.

C- GÜNEŞ AYARLARININ YAPILMASI

 1.Güneşi seçiyoruz. (Şapkalı yıldız :)

2.Sağ panelden Modify  bölümüne tıklayarak güneşimizin ayarlarında değişiklikler yapacağız.

3.Position bölümünde Setup yazan yere tıklayarak,

4.Yeni açılan bölümde Time bölümünden güneşin zaman dilimini ve

5.Location bölümünden

6.Projemizin bulunduğu ülkeyi seçiyoruz. Böylece 3d max otomatik olarak günışığı sisteminini doğru enlem, boylam ve açıya getiriyor.

Bundan sonra ayarladığınız zaman ve konuma göre hem güneşimizin parlaklığı hem de gökyüzümüzün rengi değişecektir. Dilerseniz güneşin konumunu Modify bölümünden Manuel olarak da ayarlayabilirsiniz.

Özellikle mimari sunumlarınızda yapının farklı saatlerdeki ışık-gölge hareketlerini ekran görüntüleri alarak kolay bir şekilde grafik hale getirebilirsiniz.

Bundan sonrasında Mental ray ile ilgili herhangi bir ayar yapmadan kamera görünümüne geçip ("C" tuşuna basıp istediğiniz kamerayı seçebilirsiniz.) render alarak farklı zaman dilimlerindeki güneş ve gökyüzü hareketlerini inceleyebilirsiniz. Ben sizin için 4 farklı zamanın renderını aldım. En altta bunları bulabilirsiniz.

  • 07.00
  • 08.00
  • 09.00
  • 10.00
  • 11.00
  • 12.00
  • 13.00
  • 14.00
  • 15.00
  • 16.00
  • 17.00
  • 18.00
  • 06.00
  • 10.00
  • 14.00
  • 18.00

Bu benim hazırladığım ilk dersti. Aklınıza takılan her türlü soruyu ve eleştirilerinizi bekliyorum. Önümüzdeki günlerde mental ray render ayarları ile ilgili ayrıca ders hazırlayacağım. Umarım yararlı olabilmişimdir.

Şimdilik hoşçakalın.